El Recurs de la setmana: TLG

tlg.jpg

Què és el Thesaurus Linguae Graecae?

El Thesaurus Linguae Graecae (TLG) és una base de dades textual en CD-ROM elaborat per la University of California Irvine des de 1972. El seu objectiu últim és recollir tota la producció literària en llengua grega, des d’Homer (s. VIII aC) fins a l’actualitat.

Per a què pot ser-me útil?

Per localitzar citacions, per determinar els loci similes (és a dir, passatges similars en autors diferents), per identificar les fonts literàries o per compilar un corpus de texts que serveixi de base per a un ulterior estudi filològic (literari o lingüístic).
TLG ofereix una gran versatilitat a l’hora de plantejar les cerques, segons les intencions de cada investigador. En efecte, es poden realitzar cerques per recuperar informació :

• De tots els autors
  • De l’obra completa d’un autor
  • D’una selecció d’obres d’un autor
  • De les obres de diferents autors
  • De determinats períodes de temps (per segles)
  • D’autors del mateix gènere, de la mateixa localitat, etc.

Per exemple:

Podeu saber les vegades que un mot (o grup de mots) es repeteixen en un autor determinat, i també totes les citacions semblants o idèntiques que apareixen en autors d’un mateix gènere literari.

Quin és el seu abast temàtic?

La versió E, darrera publicada, conté pràcticament tota la literatura grega antiga, així com la majoria dels textos d’historiadors, lexicògrafs i escoliastes del període bizantí. El resultat és, senzillament, espectacular amb 76 milions de paraules corresponents a unes 12000 obres de més de 3600 autors!

A més d’aquesta extensa col·lecció textual (en V.O. sense traducció), el TLG incorpora l’anomenat “Canon”, una completíssima guia biobibliogràfica, dels autors i de les seves obres, que han estat incorporats a la base de dades. N’existeix una versió web, consultable en línia de forma gratuïta: http://stephanus.tlg.uci.edu/canon/fontsel

Aquesta entrada s'ha publicat en Bases de dades, El Recurs de la setmana, Literatura, Recursos electrònics i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.