El fons Millàs Vallicrosa a Lletres

La Biblioteca de Lletres ha estat destinatària de molts llegats particulars, biblioteques personals que passen a formar part del nostre fons bibliogràfic. D’entre aquests llegats, us volem parlar avui d’un d’ells : el Fons Millàs Vallicrosa.

homillas.gif
Hem escollit justament aquest fons amb motiu de la celebració a la Facultat de Filologia del Congrés “Un llegat compartit: ciència islàmica a orient i occident” en homenatge al Dr. Millàs, i també amb motiu de la mostra bibliogràfica paral·lela al congrés, que podeu visitar a les vitrines de l’entrada a la Biblioteca de Lletres fins el dia 27 d’abril.

El Dr. Millàs Vallicrosa (Santa Coloma de Farners, Selva 1897 – Barcelona1970) és un dels semitistes més reconeguts del nostre àmbit cultural. Va estudiar Lletres a la Universitat de Barcelona i es doctorà a la de Madrid, el 1920.
Traductor i estudiós de les cultures semítiques, treballà en aspectes tan diferents com la història de la ciència islàmica a Occident (Assaig d’història de les idees físiques i matemàtiques a la Catalunya medieval), literatura jueva hispànica (La poesía sagrada hebraicoespañola ; Šelomó ibn Gabirol como poeta y filósofo; Yěhudà ha-Leví como poeta y apologista ; Literatura hebraicoespañola).
Publicà també treballs de temàtica lulliana (El Libro de la “Nova geometria” de Ramón Lull) i traduí al català el Pentateuc (1928-29).

Una part importantíssima de la seva biblioteca privada la podeu consultar a Lletres, de la qual una molt bona part la teniu de lliure accés a la Sala d’Hebreu.

També es troba incorporat al catàleg de la biblioteca, el llegat Díez Macho. El Dr. Alejandro Díez Macho va néixer el 13 de maig de 1916 a Villafría de la Peña, província de Palència. Quasi tota la seva tasca docent i investigadora com a semitista es va desenvolupar a la Universitat de Barcelona.

Totes dues col·leccions privades són de característiques molt similars, si bé és cert que en el cas de Millàs hi ha un cert equilibri entre els fons àrabs i els hebreus o arameus. En el cas de Díez Macho bona part del fons és hebraista, amb una important col·lecció de d’estudis bíblics i teològics.

Al catàleg de la Biblioteca podeu trobar:

Llibres de Josep M. MILLÀS VALLICROSA

Llibres sobre Josep M. MILLÀS VALLICROSA

Llibres del FONS MILLÀS VALLICROSA

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Lingüística i llengües, Literatura i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El fons Millàs Vallicrosa a Lletres

1. Retroenllaç: Quan es venen biblioteques privades « Bloc de Lletres