El factor d’impacte a les revistes d’humanitats

Existeix un “factor d’impacte” de les revistes d’humanitats?

revistes.gifEl factor d’impacte és un indicador bibliomètric que ens ajuda a avaluar la importància d’una revista, especialment si la comparem amb altres revistes de camps del saber coincidents, com ara les humanitats o concretament la filologia.

El factor d’impacte d’una revista es calcula anualment, tenint en compte les vegades que s’han citat durant un any en concret, els articles publicats en els dos anys anteriors.

Aquesta eina és molt utilitzada sobretot en els àmbits de les ciències socials, de la salut, i les ciències pures i exactes, on és una pràctica habitual i necessària. Per a les humanitats, resulta més difícil trobar factors d’impacte,  i molt més encara si les publicacions són espanyoles.

El referent internacional per a la mesura de l’impacte d’una publicació és el Journal Citation Reports. A nivell espanyol existeixen diferents projectes amb la intenció d’avaluar les revistes espanyoles, amb o sense factor d’impacte:

IN-RECS (Índice de impacto de las Revistas Españolas de Ciencias Sociales), de moment no inclou les humanitats, però ens informen que comencen a treballar-les.

RESH (Revistas españolas de Ciencias Sociales y Humanas: Valoración integrada e índice de citas).

DURSI: Avaluació de la recerca en humanitats i ciències.

La presència de revistes del nostre àmbit geogràfic dins el Journal Citation Reports (JCR) és gairebé testimonial. In-Recs pretén solucionar-ho i Resh és molt selectiva, moltes revistes en queden fora.

Així, i responent a la pregunta inicial de si existeix un índex d’impacte per a les humanitats, la resposta depen del l’àmbit lingüístic i geogràfic de la revista:
afirmatiu, si la publicació és de l’àmbit anglosaxó; només en alguns casos, si és en castellà; i per a les publicacions catalanes, de moment no.

De la mateixa manera, si parlem de “l’impacte” dels autors dels articles (què citen i qui els cita), la resposta és igual de contundent: No hi han índexs de citacions a nivell espanyol en aquest àmbit. A nivell internacional tenim les bases de dades de citacions del ISI, Science Citation Index, Social Science Citation IndexArts & Humanities Citation Index.

Per saber-ne una mica més :

Una guia del Journal Citation Reports (JCR): http://biblioteca.unizar.es/documentos/jcr_qrc_span.pdf

L’article de Juan Miguel Campanario : El factor de impacto de las revistas académicas: preguntas y respuestas : http://www.uah.es/otrosweb/jmc

Aquesta entrada ha esta publicada en Bases de dades, Revistes. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.