Literatura de viatges

lespetjades.gif

[moostive via flickr (Creative Commons license)]

Si penséssim quins autors actuals representen el millor de l’anomenada literatura de viatges, els primers que citaríem podríen ser, el ja desaparegut Bruce Chatwin (En la Patagonia, Los Trazos de la canción), Paul Theroux (En el Gallo de Hierro, Las Islas felices de Oceanía) o Bill Bryson (En las Antípodas, Historias de un gran país). En català no podríem deixar de mencionar Josep M. Espinàs.

Però la llista és molt llarga. D’una part tenim la literatura provinent de testimoniatges de reporters-periodistes, fruit del exercici de la seva feina i de la vocació d’investigació periodística que els motiva a anar més enllà de la notícia. Triem com a màxim exponent d’aquesta mena de narradors, Ryszard Kapuściński ( Ébano, El Emperador, Viatges amb Heròdot). Tony Horwitz (Latitudes azules, Baghdad without a map) pot ser un exemple de periodista mudat a narrador de viatges; a nivell català, Xavier Moret pertany a aquesta raça de periodistes-escriptors viatgers (América, América, Boomerang).

D’altra banda tenim autors que s’han decantat en un o altre moment, per algun tipus de narrativa de viatge: Omar Pamuk (Estambul), Saul Bellow (Jerusalen, ida y vuelta), Juan Goytisolo (Campos de Níjar, Estambul Otomano), Quim Monzó (Catorze ciutats comptant-hi Brooklyn), Amélie Nothomb (Biographie de la faim), Sergio Pitol (El Viaje), Enrique Vila-Matas (El Viento ligero en Parma) , Claudio Magris (El Danubio) , V. S. Naipaul (India, Més enllà de la fe), i podríem continuar amb molts altres.

segueix… :

Precisament la passada setmana es va dur a terme dins els Juliols de la UB, el curs “Veus i petges de viatgers”. I certament, la investigació sobre aquest tipus de literatura continua amb molt bona salut. Als investigadors, com a molts de nosaltres, els continuen fascinant els llibres de viatges.

Ho veiem, si més no, per la quantitat d’estudis sobre aquest tema que han arribat a la biblioteca en els últims anys, com per exemple :

Oliver, José M., et al. Escrituras y reescrituras del viaje : miradas plurales a través del tiempo y de las culturas. Peter Lang, 2007.

Campbell, Morag. Escribir literatura de viajes. Paidós, 2003.

Ruiz Mas, José. Libros de viajes en lengua inglesa por la España del siglo XX. Grupo Editorial Universitario, 2003.

Si us voleu embarcar en un viatge literari, en teniu excel·lents exemples per triar dins la col·lecció Altaïr viajes, també visibles a aquesta pàgina d’Altaïr.

Viatgeaddictes.com manté el que n’hi diuen una Biblioteca viajera, amb una assortida llista comentada d’autors i obres.

La Biblioteca de la UPC confecciona la seva pròpia tria a la pàgina: Literatura de viatges.

Aquesta entrada s'ha publicat en Literatura i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Literatura de viatges

1. emma ha dit:

Una joia del genere: Los caminos del mundo, de Nicolas Bouvier. (Altair-viajes)

2. blocdelletres ha dit:

Gràcies per la recomanació Emma.
    A més, el tenim a la Biblioteca de Geografia i Història: