Poesia: Marçal, Akhmàtova i Tsvetàieva

Versions d’Akhmàtova i Tsvetàieva. Barcelona : Proa, 2004.
Recull de dos llibres anteriorment publicats per Ed. 62. Una antologia essencial per a gaudir en català de les poetesses russes Anna Akhmàtova i Marina Tsvetàieva, per entendre la seva importància dintre el panorama de la poesia russa del segle XX, de la qual representen el bo i millor de la seva generació.
La traductora Monika Zgustová i la poetessa M. Mercè Marçal aporten un atractiu afegit a aquesta versió en català.

Marçal, Maria Mercè. Raó del cos. Barcelona, Edicions 62, 2000.

“Raó del cos torna a fer evident i amb tota la seva cruesa la màxima esmentada, “el do reservat als escollits de convertir en poesia tot el que toquen”: la ferida, la malaltia, la pròpia mort. La poeta aborda directament el tema en una desena de poemes del llibre, com en aquest que literalment esborrona:
“Sagrada obscenitat / del cos / tocat per la promesa / de la mort: intocable / com un pària / o com l’empremta / d’un déu absent. // Sigues sacrílega / i retorna-li / la qualitat humil / dels cossos vius.”
(52); se n’hi troben d’altres, com el que s’inicia amb:
“La cicatriu / em divideix / en dues parts / l’aixella. / Cremallera / de carn / mal tancada” (19)
O aquella altra imatge: “Covava l’ou de la mort blanca / sota l’aixella, arran de pit / i cegament alletava / l’ombra de l’ala de la nit” (73).
Ni rastre de complaença, gens d’autocompassió, com si realment els déus li demanessin fins al final, la sang i la carn fetes poesia.”
Julià, Lluïsa. Lectora, 5-6 (1999-2000).

Aquesta entrada s'ha publicat en Literatura, Ressenyes, Rus i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.