Exposició de facsímils a la biblioteca

El llibre manuscrit, en totes les seves èpoques, ha estat un producte molt car, només a l’abast d’institucions (universitats, monestirs, catedrals), o de certs particulars (monarquia, aristocràcia, magnats, jerarquies civils).

L’arribada de la impremta va iniciar el procés d’abaratiment i difusió en massa de documents, encara que no es pot dir que això tingués efectes immediats. Durant el segle XVI, el llibre continuava sent un producte car, si bé no tant com el manuscrit, però encara fora de l’abast de les masses populars.

Tanmateix, ja des del primer moment de la impremta, apareix un tipus de producció que sí que està destinat al consum popular, que es ven per unes monedes, i de contingut molt variat: cançons, nadales, romanços, resums d’obres poètiques especialment famoses, sàtires, acudits, relats d’esdeveniments truculents o històrics.

plecs.gif

La producció, distribució i venda d’aquests materials podria resumir-se així: un impressor compra un conjunt de raimes de paper per editar un llibre. Al final, depenent del nombre de pàgines del llibre, sobra una mica de paper, insuficient per arribar a imprimir un altre exemplar. L’impressor usa aquest paper sobrant (ja pagat pel client) per imprimir algun romanç popular, i lliura els plecs resultants, com a caritat, als cecs del veïnat, perquè es guanyin unes monedes venent-los (i/o cantant-los) al mercat, la porta de l’església, o pels carrers. De vegades, s’exposaven per a la seva venda penjant d’un cordill (d’aquí el nom de canya i cordill).

Aquests plecs solts podien tenir la mida d’una quartilla o de vuitè, segons els doblecs (plecs) que tinguessin (habitualment, dos). La forma resultant, doncs, era ideal per portar-los en una butxaca. Incloïen gairebé sempre una il·lustració xilogràfica relativa al tema.

Donat el format perillós d’aquests plecs, en vistes al seu deteriorament, se’n conserven relativament pocs en relació amb els milers que van existir, i tots ells en col·leccions de biblioteques universitàries sovint estrangeres: Praga, Lisboa, Viena, Cracòvia, Copenhaguen, Milà.

En l’exposició actual, us mostrem una tria de “Pliegos Poéticos”, una col·lecció d’exemplars dels millors textos de poesia i literatura popular castellana del segle XVI, de la denominada literatura de canya i cordill. La mostra s’exposa a les vitrines d’entrada de la biblioteca.

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Exposició de facsímils a la biblioteca

1. Retroenllaç: Exposició de plecs a la Universitat de Barcelona * Diari d’un llibre vell

2. xavier caballe ha dit:

Espero que no t’importi que hagi agafat una part substancial del teu post per anunciar aquesta exposició…

3. blocdelletres ha dit:

Ben al contrari, així de passada hem conegut el teu “Diari d’un llibre vell” : http://www.llibrevell.cat/ que és força interessant.

4. Retroenllaç: El Bestiari d’Oxford, Manuscrit Ashmode 1511 « Bloc de Lletres