Per molts anys a l’Oxford English Dictionary

La bíblia de referència de la llengua anglesa, l’Oxford English Dictionary (OED) ha fet 80 anys, i durant aquest mes d’octubre i part de novembre els seus editors de la Universitat d’Oxford han organitzat alguns actes per a celebrar-ho.

Entre els participants hi veiem el seu lector més voraç, l’Ammon Shea, però també n’hi ha un altre que li deu molt a aquest il·lustre diccionari, l’escriptor i periodista britànic Simon Winchester.

Simon Winchester va trobar en els orígens de l’OED una bona font d’inspiració. El 2003 va publicar The Meaning of everything : the story of the Oxford English dictionary, un interessantíssim relat sobre la creació del diccionari i de les penúries del seu editor més cèlebre, James Murray.

Abans ja havia escrit la novel·la que l’ha fet més popular, The Surgeon of Crowthorne: A Tale of Murder, Madness and the Making of the Oxford English Dictionary (editada als Estats Units amb el títol: The Professor and the Madman).
En català l’ha publicada Edicions 62, El Professor i el boig : un relat d’assassinats, bogeria i la creació de l’Oxford English Dictionary i en castellà l’editorial Debate, totes dues el 1999.

Aquesta novel·la explica la increïble història d’un dels primers i més fecunds dels seus col·laboradors, el Dr. W.C. Minor, un cirurgià retirat de l’exèrcit dels Estats Units, empresonat a un asil per a delinqüents malalts mentals a Crowthorne, Berkshire, Anglaterra i la seva relació amb James Murray, el redactor en cap de l’OED durant la majoria del projecte.

Qualsevol d’aquestes dues obres us aproparà al món de la confecció dels diccionaris de fa un segle i a les voluntats personals que hi havia al darrera, que alguns han comparat amb l’esperit de la viquipèdia actual.

Podeu consultar les diferents edicions de l’OED que tenim a les biblioteques del CRAI.

Aquesta entrada s'ha publicat en Lingüística i llengües, Literatura, Referència, Ressenyes i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Per molts anys a l’Oxford English Dictionary

1. Puigmalet ha dit:

De fet l’anunci oficial que l’OED s’havia acabat es va produir el 31 de desembre del 1927. Fa una mica més de 80 anys. Van estar 70 anys per fer-lo i el seu director, en James Murray, òbviament, no el va veure acabat.

Un altre apunt que tinc pendent: la relació entre James Murray i l’assassí William Minor.

2. blocdelletres ha dit:

Es veu que celebren la publicació del darrer fascicle: “To celebrate the 80th anniversary of the publication of the last fascicle of the Oxford English Dictionary in 1928”.

De passada, fan una oferta especial de l’edició en 20 volums. Es veu que encara que l’OUP potser perd diners amb el diccionari, continuen cuidant la seva “joia de la corona”, pel prestigi que aquesta obra els dóna.

Esperarem l’apunt Murray/Minor amb deler.