Llibres jiddisch

“A mi me gusta escribir historias de fantasmas. No hay nada que sea más adecuado a una historia de fantasmas que una lengua moribunda. Cuanto menos viva está una lengua más vivos están los fantasmas. Los fantasmas adoran el yídish; todos lo hablan. Por otra parte, yo creo en la resurrección de los muertos. Yo estoy seguro de que el Mesías vendrá, y entonces, millares de muertos hablantes de yídish saldrán de sus tumbas y formularán directamente una pregunta: ‘¿Hay nuevos libros en yídish?'”

El yidishIsaac Bashevis Singer (1904-1991) va pronunciar-se així sobre la llengua jiddisch quan l’any 1978 va rebre el Premi Nobel de Literatura. Ho llegim a la introducció del llibre “El yídish: historia y gramática de una lengua judía” (Universitat de Girona, 2008 ), del Doctor en Filologia Semítica Joan Ferrer, que podeu trobar a la secció d’Hebreu i Arameu de la Biblioteca, així com un bon grapat d’altres llibres i diccionaris sobre aquesta llengua.

I al prefaci del mateix llibre, la Madeleine Taradach ens explica que aquesta llengua era la “petita clau d’or” que obria les portes als emigrants jueus que procedents dels confins de Rússia, passant per Polònia i Alemanya, arribaven a França. Continua relatant l’anècdota que, “durante la Guerra, cuando un emigrante procedente de Polonia llegaba a la Estación del Norte de París, solo necesitaba, para que el taxista le entendiera, un pequeño papel donde estuviera escrita la palabra “Pletzel”. Los taxistas sabían que tenían que acompañar a esta persona al barrio de Saint Paul y dejarla en la Rue de Roziers. Allí alguien se haría cargo de él.”

Ara, el National Yiddish Book Center ofereix accés en línia a gairebé 11,000 títols de llibres en jiddisch. Es poden llegir, descarregar o imprimir de franc. Aquests títols s’han digitalitzat sota els auspicis de la Steven Spielberg Digital Yiddish Library, i són disponibles en línia a través de l’Internet Archive.

Ersh�e ble�lekh ilus�rir�er alef-bet (1940)

Ershṭe bleṭlekh ilusṭrirṭer alef-bet (1940)

Doneu un cop d’ull a l’índex de matèries i paraules clau si us voleu fer una idea del contingut temàtic de la col·lecció.

També ho comenten a Beat.cat.

Aquesta entrada s'ha publicat en Lingüística i llengües, Literatura, Llibres electrònics i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.