Novetats bibliogràfiques destacades

Moderns American SlangThe Routledge dictionary of modern American slang and unconventional English / edited by Tom Dalzell. London: Routledge, 2009.

Ens acaba d’arribar una eina lexicogràfica molt útil de l’anglès; aquest diccionari editat per Tom Dalzell, un dels millors experts de l’argot americà, que recull l’argot usat als Estats Units des del 1945 fins avui per un llarg nombre de col·lectius: beats, hippies, punks, surfistes, gais i lesbianes, soldats, presoners, pirates informàtics …

Cada entrada, n’hi ha unes 25.000, va acompanyada de cites que l’autentifiquen, extretes de la literatura popular, diaris, revistes, cançons, televisió, Internet, etc. i també informa de l’etimologia, país d’origen i la data de la primera notícia del seu ús.

mderiquer Gatell, Cristina i Glòria Soler. Martí de Riquer: viure la literatura. Barcelona : La Magrana, 2008.

Aquesta magnífica biografia de Martí de Riquer acaba de rebre un nou guardó: el Premi Agustí Duran i Sanpere d’Història de Barcelona. Aquesta distinció se suma al Premi Gaziel de Biografies i Memòries 2007 que li va ser concedit l’any passat.

Per confegir la biografia de Martí de Riquer, una de les figures cabdals de la cultura catalana i la filologia del segle XX (amb especial dedicació a les literatures romàniques medievals), les historiadores Cristina Gatell i Glòria Soler han mantingut nombroses converses amb ell, entrevistat a diferents amics i col·legues i investigat l’arxiu familiar i personal de Riquer i també d’altres de públics i privats. El resultat és una obra molt ben documentada, amb un exquisit equilibri entre la narració literària i el rigor historiogràfic, que repassa a fons la trajectòria vital i professional de Martí de Riquer, des de la infantesa fins a la jubilació, tot relacionant-lo amb la vida intel·lectual i cultural del país.

Martí de Riquer, professor emèrit de la Universitat de Barcelona, va iniciar la seva relació amb aquesta institució el curs 1941-42 com a professor auxiliar, el 1950 va guanyar les oposicions a catedràtic, exercint com a tal fins a 1970 i, després de quatre anys a la Universitat Autònoma de Barcelona, també del 1974 al 1984. El març de 1984 a la Universitat de Barcelona es celebrà el Simposi en honor de Martí de Riquer per commemorar el seu setantè aniversari i la seva jubilació, les actes del qual es van publicar en quatre volums per la pròpia UB i Quaderns Crema el 1986.

dreymullerDreymüller, Cecilia. Incisiones : panorama crítico de la narrativa en lengua alemana desde 1945. Barcelona : Galaxia Gutenberg : Círculo de Lectores, 2008.

Cecilia Dreymüller ens presenta una panoràmica de la narrativa alemanya contemporània dirigida a un públic no especialitzat. El llibre està estructurat en tres parts: la primera part ‘Ninguna hora cero’ està dedicat a la postguerra, la segona ‘La repercusión del 68’ als anys que van des de 1968 fins a la caiguda del mur de Berlín i la tercera ‘La caida del muro’ a la narrativa dels anys 1989 fins ara. Completen la monografia un índex onomàstic, la bibliografia consultada i una llista dels autors i les obres citades.

Aquesta entrada s'ha publicat en diccionaris i enciclopèdies, Lingüística i llengües, Literatura, Ressenyes i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.