Jornades: Les tres grans religions monoteistes del Mediterrani: Judaisme, Cristianisme, Islam

Judaisme, Cristianisme, Islam

La Universitat de Barcelona i la Fundació Abadia de Montserrat, 2025 han organitzat les jornades: ‘Les tres grans religions monoteistes del Mediterrani: Judaisme, Cristianisme, Islam’ (Abadia de Montserrat, 17 i 18 d’abril de 2009).

Hi participa la professora del Departament de Filologia Semítica de la Universitat de Barcelona, M. Dolors Bramon.

Del programa:

“Els antecedents geogràfics i culturals de les tres religions mediterrànies són molt diferents. La religió mosaica té uns antecedents semi-nòmades i una experiència itinerant que l’ha posada en relació a les grans cultures d’Egipte i de Mesopotàmia. El cristianisme neix a Israel i en porta els seus valors, però aviat entra en contacte amb el món hel·lenístic i romà i en rep l’impacte. L’islam té uns antecedents lligats a les tribus del desert d’Aràbia. Amb la força i la convicció de ser l’última revelació de Déu, s’imposa a l’Orient Mitjà i s’estén a totes les vores del Mediterrani amb una força que no exclou la violència. Assumeix, en part, la cultura bizantina i arriba a un grau elevat de civilització. Tres orígens diversos i també tres llengües diverses: l’hebreu per la Bíblia d’Israel, el grec per la Bíblia cristiana i l’àrab per l’Alcorà, el llibre sagrat de l’islam. Fins a quin punt predomina l’origen i la cultura, i fins a quin punt intervé la religió per establir les diferències i les tensions que des de segles existeixen entre aquests tres pobles? Les Jornades Universitàries miren de dilucidar aquests interrogants.”

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Cursos i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.