Mapes mentals amb FreeMind

Els col·legues del Bloc de Bellvitge ja van redactar un apunt sobre la creació de mapes mentals amb Freemind al Campus Virtual, d’on hem agafat la imatge que il·lustra aquest apunt. Com que trobem que és una eina amb grans possibilitats, en farem un repàs general:

Què és FreeMind?

Es una eina de programari lliure que permet crear mapes mentals o conceptuals sobre qualsevol tema. És una manera fàcil i amigable d’organitzar i presentar el coneixement.

Però què és un mapa mental?

Segons la definició de Tony Buzán: “Un Mapa mental es la forma más sencilla de gestionar el flujo de información entre tu cerebro y el exterior, porque es el instrumento más eficaz y creativo para tomar notas y planificar tus pensamientos”.

Així com els mapes conceptuals permeten la representació gràfica del coneixement de manera que sigui més fàcil l’assimilació dels conceptes i de les relacions que s’estableixen entre ells, els mapes mentals tenen una estructura més jeràrquica i fan servir connectors entre els diferents nodes que el conformen – i poden emprar-se amb les mateixes finalitats.  De fet, sovint es parla dels dos termes indistintament.

Com funciona?

Qualsevol mapa comença amb una idea central, denominada node o nòdul a partir del qual penjaran la resta d’idees secundàries. Cada branca es pot subdividir en branques secundàries i les podem modificar en tot moment.

Algunes de les opcions que es poden fer són:

• Canviar l’ordre de les branques que pengen dintre d’un mateix node.
• Donar format i color als nodes i als enllaços entre nodes.
• Introduir etiquetes distintives per a cada branca si és necessari. Hi   ha tota una llista d’icones per escollir. Es poden incorporar, canviar i esborrar fàcilment.
• Incloure núvols que envoltin els nodes.
• Es poden introduir enllaços o imatges com a nodes.
• Permet l’exportació en diferents formats: pdf, jpg, mm, html, etc.

Per a què em pot ser útil?

Ens pot servir de suport en:

• Presentacions
• Reunions
• Realitzar esquemes generals per estudiar
• Organitzar les idees
• Disseny de projectes i planificació
• Com a suport en la docència
• Per desenvolupar idees i treballar en grup

On el puc aconseguir?

Trobareu tota la informació aquí:

Més informació sobre aquesta eina:

FreeMind. Mapas conceptuales

Minitutorial FreeMind

List of mind mapping software

Programes similars en línia, de descàrrega lliure o de versió a prova:

Cayra | Bubbl.us | NovaMind Express | SmartDraw | XMind | CMapTools | Mindomo | Edraw Mindmap | Mappio.com

Aquesta entrada s'ha publicat en El Recurs de la setmana, Recursos web i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.