Mostra bibliogràfica: Gènere, literatura i societat

Tenim una llarga llista de temes i motius literaris que ens agradaria exposar i parts dels fons històric que voldríem que veiéssiu. Intentem donar-los a conèixer per despertar alguna inquietud o perquè molt sovint la descoberta és el propi llibre, tenir-lo davant, tenir ganes de fullejar-lo.

Amb la mostra ‘Gèneres: gènere, literatura i societat’, hem escollit un àmbit que si bé és cert que a casa nostra ha trigat en entrar, ara mateix està del tot consolidat: l’àmbit dels estudis de gènere, la perspectiva feminista de la crítica literària o el filtre dels estudis LGBT i queer. Posar-los junts no és casual, una gran majoria considera que la ‘perspectiva de gènere’ sorgeix de l’impuls del moviment de les dones i de l’activisme feminista. Diu Beatriz Suárez Briones a propòsit del llibre Sexualidades transgresoras, de Rafael M. Mérida: “El feminismo ha abierto las puertas a la lectura y la reflexión desde el género; contamos ya con una cierta bibliografía (traducciones y originales) en las lenguas del Estado que permite recorrer los nuevos territorios abiertos a la especulación por la teoría feminista. Sin embargo, el pensamiento sobre la sexualidad sigue estando bloqueado […]”.

Qualsevol perspectiva que respongui a una necessitat social i/o política està subjecta a moltes crítiques. Pensem sinó en les eternes preguntes: existeix una literatura específicament femenina? i, en el mateix sentit, existeix una literatura homosexual? Existeix la bona i mala literatura, i prou. I coexisteix el dret intel·lectual a fer totes les lectures possibles d’un text. Per això la selecció de títols que us mostrem no inclou obra literària (textos clàssics reivindicats per la crítica feminista i la perspectiva LGBTQ). No s’ha inclòs perquè seria interminable i en molts sentits seria una selecció injusta.

Algú havia proposat que donades les dades el tema escollit fos ‘amor en la literatura’ o ‘erotisme en la literatura’. No és una mala idea, però em temo que algun d’aquest títols ja estan inclosos en la mostra.

Josep Turiel

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Literatura i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.