La Novela de Hoy – Sant Jordi 2010

Ens agrada aprofitar Sant Jordi per ensenyar-vos algunes curiositats del nostre fons. Ho vàrem fer el 2008, el 2009, i aquest 2010 l’aposta era segura: entre les moltes col·leccions literàries de novel·la curta de principis del segle XX, totes molt conegudes entre els col·leccionistes del pulp fiction local, hem escollit una de les més populars: La Novela de Hoy.

En podíem haver escollit moltes altres: Novela del Sábado, La Novela Corta, Los Novelistas, La Novela teatral, etc. però, sens dubte, La Novela de Hoy, a banda de la llista de col·laboradors, té un al·licient afegit: la seva imatge gràfica, tan trencadora com sorprenent.

La col·lecció es va començar a publicar el 19 de maig de 1922 amb l’obra de Pedro Mata El momento difícil, il·lustrada per Federico Ribas. El seu director va ser Artemio Precioso (1922-1932, després assumida per Pedro Sainz Rodríguez), editor i escriptor, fundador de l’editorial Atlántida i de quatre publicacions mensuals distribuïdes per Espanya i Amèrica Llatina.

El catàleg està format per 526 títols, van participar-hi 95 autors, entre els quals podem ressaltar, pel nombre de títols publicats, Joaquín Belda, Eduardo Zamacois, Vicente Díez Tejada, Blasco Ibáñez i el propi Artemio Precioso. També volem destacar les autores que van participar en aquesta col·lecció: Colombine, Concha Espina, Sara Insúa, Pilar Millán Astray, Magda Donato y Margarita Nelken.

Alguns números, almenys en la primera etapa de la col·lecció, contenen un pròleg (una gran part d’ells els va confeccionar el mateix Artemio Precioso) i inclouen la bibliografia sobre l’autor. Entre els prologuistes hi podem trobar: Rafael Marquina, Wenceslao Fernández Flórez i Adolfo García Asenjo. També es va comptar amb la participació dels millors il·lustradors de l’època: Federico Ribas, Valera de Seijas, Vázquez Calleja, Ramírez, Quintanilla, Enrique Ochoa, etc.

L’extensió dels textos és curta i la periodicitat setmanal. Les temàtiques presenten situacions típiques de la societat del moment, especialment amoroses, que tenen com a missió principal entretenir al lector i posar a mà de tothom la literatura com a mitjà d’evasió. Per tal d’aconseguir una gran difusió el preu de cada exemplar era molt econòmic i és per això que es va editar en format petit i de baixa qualitat, sense estalviar però en les cobertes de cada número que, com podeu verificar, són precioses.

Gaudiu-ne i feliç Sant Jordi a tothom!

Trobareu més informació sobre aquesta col·lecció al llibre: La Novela de hoy, la novela de noche y el folletín divertido : la labor editorial de Artemio Precioso (Madrid: CSIC, 2006),
que conté, apart de l’estudi introductori, la catalogació i els índexs de La Novela de Hoy i de La Novela de Noche.

Aquesta entrada s'ha publicat en Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

9 respostes a La Novela de Hoy – Sant Jordi 2010

1. vpamies ha dit:

Bona Diada! Avui toca triar i remenar. Com canvien les portades de les novel·les amb el temps!

2. allau ha dit:

Bona diada a tota Lletres!

3. baldufa ha dit:

Bona diada!!! jo ja he sortit a fer intercanvi de llibres amb la biblioteca pública de la meva vila… 🙂

4. la Biblioteca ha dit:

Cada dia més engantxats al bloc. Feu unes coses fantàstiques!!!

5. Retroenllaç: Nova exposició bibliogràfica: Petits formats [1] | Bloc de Lletres