La lletra P de la RAE i la filologia

Inés Fernández Ordóñez (Madrid, 1961), ha ingressat a la Real Academia Española per ocupar la butaca corresponent a la lletra P. La seva incorporació és realment curiosa ja que és la primera filòloga que ingressa en la RAE i és la cinquena dona que formarà part de la institució, ja que fins ara només comptaven amb la presència de l’escriptora Ana María Matute, la historiadora Carmen Iglesias, la científica Margarita Salas i l’escriptora Soledad Puértolas. A més serà la més jove de la institució, amb només 49 anys.

Inés Fernández Ordóñez és una reconeguda dialectòloga, experta en l’edició crítica de textos medievals i dirigeix des de 1990 el Corpus Oral y Sonoro del Español Rural. Algunes de les seves obres o en les que ha participat estan disponibles a la biblioteca de Lletres: Las Estorias de Alfonso el Sabio ; Lenguas, reinos y dialectos en la Edad Media ibérica : la construcción de la identidad. Homenaje a Juan Ramón Lodares ; Versión crítica de la estoria de España : estudio y edición desde Pelayo hasta Ordoño II ; Alfonso X el Sabio y las Crónicas de España.

En aquesta pàgina de la UAM trobareu més informació sobre els seus treballs i projectes.

Al seu discurs d’ingrés (La lengua de Castilla y la formación del español) va tenir paraules d’elogi per al poeta Ángel González, el qual va ocupar la mateixa butaca anteriorment. També va recuperar fragments de les teories de Ramón Menéndez Pidal, fundador de la Escuela filológica española, sobre l’evolució de l’espanyol a la Península ibèrica en el seu Atlas lingüístico de la Península Ibérica (ALPI), tractant alhora la problemàtica de l’època de l’autor per poder donar resposta a alguns dels problemes que presentava i presenta aquest tema. Prenent a Menéndez Pidal com a referent de l’estudi de la història i evolució de la llengua espanyola, Inés Fernández Ordóñez va il·lustrar amb un gran nombre d’exemples un ample recorregut per la formació de la llengua castellana, les seves modalitats, influències i evolució.

Inés Fernández Ordóñez va ser escollida per ocupar aquesta butaca al desembre de 2008. Treballa actualment com a catedràtica de llengua espanyola a la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Madrid on fa docència en la titulació de Filologia hispànica, en el màster “Lengua española: Investigación y aplicaciones profesionales”, i el “Máster de Estudios Medievales”.

E. Acereda

Aquesta entrada s'ha publicat en Lingüística i llengües i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a La lletra P de la RAE i la filologia

1. Retroenllaç: Tweets that mention La lletra P de la RAE i la filologia | Bloc de Lletres -- Topsy.com

2. emma ha dit:

A l’ultim dominical de El Pais surt una llarga entrevista amb ella. Li pregunten entre d’altres que opina sobre la feminitzacio dels noms (miembro-miembra, etc.). Molt interessant.