Cinquè aniversari del repositori de revistes RACO

RACO, Revistes Catalanes amb Accés Obert és un dipòsit des del qual es poden consultar, en accés obert, els articles a text complet de revistes científiques, culturals i erudites catalanes, entre les quals s’hi troben incloses les de la Universitat de Barcelona. Amb motiu dels seus cinc anys en funcionament, el CBUC fa un resum de les fites aconseguides:

RACO110.000 articles en el cinquè aniversari de RACO:

El repositori RACO celebra el seu cinquè aniversari amb més de 110.000 articles a text complet consultables de forma gratuïta a través d’internet. Aquests articles pertanyen a 325 publicacions de l’àmbit cultural, científic i erudit català, de 58 entitats ben diverses, entre les que hi ha universitats, museus i associacions. Les revistes incorporades a RACO han tingut més de 4 milions de visites al llarg del 2010, un 52% provinents d’Espanya, un 6% d’Estats Units, un altre 6% de Mèxic, i la resta de diversos països d’Iberoamèrica.

RACO és un repositori de gran utilitat en diversos àmbits, en especial en el de l’educació, ja sigui primària, secundària o superior. Entre les revistes més consultades l’any 2010 hi ha “Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didàctica”, punt de referència entre els professionals del camp de l’ensenyament de les matemàtiques i les ciències experimentals d’Espanya i Iberoamèrica. Un altre exemple és la revista “Enseñanza de las Ciencias de la Tierra”, el contingut de la qual se centra en el camp de l’ensenyament de la Geologia i les Ciències de la Terra a tots els nivells educatius des de l’educació primària a la universitat.

També es poden trobar documents d’interès cultural, escrits per autors de renom com Mercè Rodoreda, Josep Mª Benet i Jornet, Pere Gimferrer o Baltasar Porcel. Un exemple són els articles publicats a “Els Marges”, una revista catalana de llengua i literatura, d’alta cultura i al servei de la recerca universitària, que publica estudis, notes, ressenyes i documents d’interès per a la història literària i cultural.

RACO es va posar en marxa el març de 2006 per part del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC), la Biblioteca de Catalunya (BC) i el Centre de Supercomputació de Catalunya (CESCA) i compta amb el patrocini de la Generalitat de Catalunya.

La principal finalitat d’aquest repositori és augmentar la visibilitat i consulta de les revistes que inclou i difondre la producció científica i acadèmica que allà es publica. L’objectiu de RACO és impulsar l’edició electrònica de revistes catalanes, ser la interfície que permeti la consulta conjunta de totes aquestes publicacions i facilitar els instruments per a la seva preservació. [Text de la nota de premsa]

Aquesta entrada s'ha publicat en Lingüística i llengües, Literatura, Recursos web, Revistes i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.