brporcelDes d’avui 29 de novembre i fins a finals de juny de 2012 es pot visitar l’exposició retrospectiva sobre poeta mallorquí Bartomeu Rosselló-Pòrcel (1913-1938) al Col·legi Major Universitari Ramon Llull, la mateixa residència on l’autor va estar-hi allotjat (llavors s’anomenava Residència d’Estudiants de Catalunya) mentre cursava estudis universitaris i fins a la seva mort.

La inauguració serà avui a les 19 h a la Capella Rubió i Bellver del Col·legi Major Ramon Llull (carrer Urgell, 187).

Trobareu més informació a la notícia de la UB sobre aquesta exposició, de la qual reproduïm un extracte:

El poeta símbol d’una generació perduda per la Guerra Civil
Bartomeu Rosselló-Pòrcel (1913-1938) va néixer al barri de Santa Caterina de Palma de Mallorca. Va ser deixeble de Gabriel Alomar, que va influir en la seva vocació literària i el va animar a col·laborar en la premsa local.
L’any 1930, amb disset anys, Rosselló-Pòrcel va partir cap a Barcelona, on va cursar els estudis de Filosofia i Lletres. A la Universitat va tenir com a professors Joan Coromines i Carles Riba, i va conèixer Salvador Espriu, amb qui va tenir una estreta amistat. Durant la seva estada al Col·legi Major es va fer càrrec de la biblioteca i va dirigir les Edicions de la Residència d’Estudiants.
En esclatar la Guerra Civil, Rosselló-Pòrcel es va allistar a l’exèrcit republicà. Arran de la guerra, el desembre de 1937 va emmalaltir de tuberculosi, i va morir pocs mesos després al sanatori del Brull, amb només vint-i-quatre anys. Aquesta mort prematura el va convertir en símbol d’una generació perduda, i els primers anys de la postguerra el seu nom va ser venerat i la seva obra gairebé mitificada.
Pel que fa a la seva producció literària, el 1933 va publicar Nou poemes, el seu primer llibre líric. Un any més tard, Quadern de sonets, que va ser molt ben acollit per la crítica. No obstant això, la gran obra de Rosselló-Pòrcel és Imitació del foc, publicada el 1938 pòstumament. Aquesta darrera obra, dedicada a Salvador Espriu, esdevé la cristal·lització de l’incipient estil eclèctic, apassionat i juganer que caracteritza la seva veu poètica. [Notícia completa]

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Imitador del foc: Bartomeu Rosselló-Pòrcel i la Residència d’Estudiants de Catalunya (1930-1938)

1. Sens dubte una residència universitària amb molta història, on han realitzat els seus estudis persones rellevants. Salutacions.