Congrés internacional: «El “Zibaldone” de Leopardi com a hipertext»

Els dies 26 i 27 d’octubre tindrà lloc a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona el congrés internacional que porta per títol El ‘Zibaldone’ de Leopardi com a hipertext, sobre el Zibaldone di pensieri (1817-1832), de Giacomo Leopardi. L’organitza el Departament de Filologia Romànica, Secció de Filologia italiana de la Universitat de Barcelona i està presidit per la catedràtica Maria de las Nieves Muñiz Muñiz.

Quines entitats hi participen?
El congrés està patrocinat per Il Centro Nazionale di Studi Leopardiani i hi col·laboren també El Ministerio de Economía y Competividad, L’Istituto Italiano di Cultura di Barcellona, El vicerectorat d’Informació i Comunicació de la UB, El Vicerectorat de Política Docent i Científica de la UB, El Vicerectorat de Relacions Internacionals de la UB i la Facultat de Filologia de la UB.

Quin àmbit té el congrés?
El congrés és d’àmbit internacional ja que participen professors i investigadors d’universitats i d’altres institucions europees i americanes:

Università di Siena
Università degli Studi Suor Orsola Benincasa di Napoli
Scuola Normale Superiore di Pisa
Università La Sapienza di Roma
Biblioteca Nazionale di Napoli
University of Birmingham
Università Federico II di Napoli
Università di Perugia
Universidad Complutense de Madrid
Università di Udine
Princeton University
Universidade Federal de Santa Catalina, Universidades Federal de Minas Gerais
Universität Basel
Università di Verona
Centro Nazionale di Studi Leopardiani
Università di Firenze
University of Strathclyde, Glasgow
Universitat Pompeu Fabra

Quines seran les línies centrals que es tractaran al congrés?
Les ponències que conformen aquest congrés estan ordenades segons 6 grans línies d’estudi:

1. Formes del pensament al “Zibaldone”
  2. Formes de l’escriptura al “Zibaldone”
  3. Fils conductors del “Zilbaldone”
  4. Diàleg i autoreferència al “Zibaldone”
  5. El “Zibaldone” com a hipertext des de l’òptica informàtica
  6. La recepció del “Zibaldone”

Una de les grans línies d’estudi que podem destacar és la de la recepció del Zibaldone a Espanya, no tan sols des del punt de vista de la traducció si no també des del punt de vista de la influència ideològica que va suposar en el seu moment per autors com Josep Pla, Josep Carner, etc., encara que Leopardi ja era reconegut per la seva producció poètica.

Què vol dir que Il Zibaldone té la característica de l’hipertext?

Aquests és un dels grans aspectes de modernitat que es poden reconèixer en l’obra filosòfica de Leopardi, més que res perquè va ser concebuda en un moment on la tecnologia aplicada a la creació i la comunicació gairebé era inexistent i en el que aquest tipus d’estructura textual era totalment innovadora. Però, per què exactament? Bé, només hem de fer una primera lectura i observaren que tot el text és ple de referències i relacions en sí mateix. Els temes es reprenen, es relacionen entre ells, es presenten i es retroben posteriorment i aquesta idea de circularitat i interconnexió és la que confereix a aquesta obra la qualitat d’hipertext. Potser serà l’excusa per pensar en una versió en línia on la tecnologia aporti una total mobilitat per el text i la seva disponibilitat en diferents llengües.

A qui va dirigit?

A qualsevol estudiós de les literatures italiana, catalana i castellana que estigui interessat en conèixer una mica millor el model de pensament modern que va plantejar Leopardi i la seva influència en Espanya.

Exposició bibliogràfica

Amb motiu d’aquest congrés es realitzarà una exposició a la Biblioteca de Lletres on es podrà gaudir d’una mostra selecta de la producció de Leopardi disponible als nostres fons bibliogràfics, centrada amb dos moments: els anys de la Guerra civil, que van coincidir amb el primer centenari de la mort del poeta (amb algunes edicions rares de valor històric), i en segon lloc, una selecció de la producció de la segona meitat del segle XX.

Esther Acereda

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.