Digitalitzat el ‘Programa de cursos per a l’any 1936-1937’

coberta_lengualiteraturaGràcies a la investigació duta a terme pel professor de la UB Marcelino Jiménez León, s’ha pogut localitzar el Programa de cursos per a l’any 1936-1937 de l’antiga Facultat de Filosofia i Lletres i Pedagogia de la Universitat Autònoma de Barcelona, que és com s’anomenava en aquells moments la Universitat de Barcelona.

Aquest document (també existent en castellà), ara digitalitzat i disponible al Dipòsit Digital de la UB,  omple un buit en la història de la nostra universitat, donat que aquest programa es creia perdut o inexistent.

El resultat d’aquesta investigació: “Un capítulo recuperado en la historia de la Universidad de Barcelona: el Programa de cursos para el año 1936-1937”, s’ha publicat dins: Lengua, literatura y educación en la España del siglo XX (2012), una obra que recull els treballs d’un grup de professors d’universitat, coordinats per la Dra. Neus Vila, al voltant de l’ensenyament de la llengua i la literatura espanyola durant els dos primers terços del segle XX. L’altre treball del professor Jiménez León publicat al mateix volum, està dedicat a l’ensenyament de la literatura espanyola en aquesta casa: “Apuntes sobre la enseñanza de la literatura española en la Universidad de Barcelona (1900-1968)”.

María Luisa Calero Vaquera ha fet una ressenya d’aquest llibre, publicada a Infoling, on es fa un bon repàs al contingut dels diferents articles. Us transcrivim aquí el paràgraf dedicat als estudis del professor Jiménez León:

Como colofón al libro sirven un par de artículos de Marcelino Jiménez León, de la Universidad de Barcelona. En el primero de ellos, “Apuntes sobre la enseñanza de la literatura española en la Universidad de Barcelona (1900-1968)”, ofrece la semblanza de algunos profesores de literatura de esta institución, que en el período estudiado era la única universidad existente en Cataluña. Aparecen aquí, entre otros, los nombres de algunos de los más prestigiosos docentes de esa Universidad: Antonio Rubió y Lluch, Ángel Valbuena, Américo Castro y José M. Blecua, de quien se escoge un par de textos de contenido didáctico de vigente actualidad. En el segundo, “Un capítulo recuperado en la historia de la Universidad de Barcelona: el Programa de cursos para el año 1936-1937”, Jiménez León nos presenta un programa educativo (de hecho, el último anuario que se preparó de forma completa) que se pensaba perdido pero que es recuperado por el autor gracias a sus pesquisas en el Archivo Histórico de dicha Universidad. Este trabajo permite constatar la modernidad de los métodos empleados en la enseñanza universitaria (la interdisciplinariedad, el valor concedido a la enseñanza práctica, o bien lo que hoy denominamos la “transferencia del conocimiento”, por ejemplo) y hacernos una idea muy aproximada del contenido real de los cursos programados. Y para tomar conciencia, una vez más, del enorme retroceso que supuso para la cultura y la ciencia españolas el episodio de la guerra civil y los posteriores años de la dictadura.

Aquesta entrada s'ha publicat en Avisos de la biblioteca, Lingüística i llengües, Literatura, Recursos electrònics, Referència i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Digitalitzat el ‘Programa de cursos per a l’any 1936-1937’

1. Retroenllaç: Guies d’assignatures històriques, nova col·lecció al Dipòsit Digital de la UB | Bloc de Lletres