Mostra bibliogràfica: Josep Janés i Olivé

La professora de la Universitat de Barcelona Jacqueline Hurtley ens presenta l’exposició d’una selecció de les obres publicades per l’editor Josep Janés, provinents en gran part de la col·lecció particular de la professora, que podeu veure fins el proper 8 de novembre a les vitrines d’entrada a la Biblioteca de Lletres.

Josep Janés i Oliver

L’any 2013 marca el centenari del naixement del poeta, periodista i editor Josep Janés i Olivé, nascut a Coll-Blanc el primer dia de setembre de 1913. Escolar precoç, aviat va obtenir el reconeixement com a poeta amb la Flor Natural als Jocs Florals de Barcelona l’any 1934. El mateix any engega els “Quaderns Literaris”, publicacions literàries setmanals en rústica, que seguien publicant-se fins a 1938. El 1937 publica el segon volum de poesia, El combat del somni. Durant aquests anys de la Segona República és responsable de convertir el Diario del Comercio en un diari d’expressió catalana, el Diari Mercantil, i funda Avui, diari de Catalunya. Al període de la Guerra Civil col·labora en els “Serveis de Cultura al Front”. Amb l’arribada de les tropes franquistes a Barcelona el gener de 1939, surt cap a França. A partir de l’any 40, tot havent passat per la presó Model de Barcelona, Janés torna a publicar llibres, forçosament en castellà, convertint-se als anys 40 i 50 en l’editor capdavanter de l’estat. Dóna feina a escriptors i il·lustradors marginats i lluita amb l’aparat censor per treure obres d’ideologia contrària al discurs dominant del règim.

Llibres dedicats a la figura de Josep Janés i Olivé

Jacqueline Hurtley

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Literatura i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.