Les biblioteques dels arabistes Leonor Martínez i Juan Vernet a Lletres

Deixeu-me començar amb unes paraules del Dr.  Samsó:  “Leonor Martínez nació el 5 de Junio de 1930, según consta en el Registro Civil, por más que, según me informa su hija Diana, su nacimiento tuvo lugar unos días antes, el 31 de Mayo. Su muerte tuvo lugar el 11 de Enero de 2013, menos de año y medio después del fallecimiento de su marido, Juan Vernet Ginés, que se produjo el 23 de Julio de 2011. Con estas dos muertes desaparece la generación de los maestros del Departamento de Árabe de la Universidad de Barcelona, al que marido y mujer estuvieron estrechamente ligados durante toda su vida y en el que han dejado su sello […]”. J. Samsó. “In Memorian LEONOR MARTÍNEZ MARTÍN (1930- 2013)“. Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos. Sección Árabe-Islam, Norteamérica, 63, 2014.

Us dèiem en un apunt anterior que “els estudiants, investigadors i els interessats en la llengua àrab, i especialment, en la història de la ciència, potser ja hauran notat un increment de la bibliografia disponible al catàleg sobre aquests temes. Aquest augment es deu a la incorporació al CRAI Biblioteca de Lletres de fons bibliogràfic de la Secció d’Àrab del Departament de Semítiques”. Doncs bé, la donació del fons personal dels doctors Martínez i Vernet han arrodonit la feina començada fa gairebé dos anys.

La incorporació de les dues biblioteques privades es fruit de la determinació de les tres filles del matrimoni d’arabistes, que han volgut que un fons crescut durant anys en hores de treball acadèmic i investigador tingués una segona vida a la mateixa casa on havien treballat els seus pares.

Les dues biblioteques no estaven inventariades en el moment de la donació i per tant no us podem donar encara números totals perquè no s’ha acabat la catalogació, però calculem que seran entre 4000 i 4500 volums (incloses revistes, separates i altres materials menors).  La majoria del fons pendent d’incorporar a catàleg està format per publicacions periòdiques, extractes, separates i obres en llengua àrab, que requereix una feina preliminar de transliteració.

En les condicions de cessió només s’estipulava com a condició bàsica que tota la col·lecció s’havia de conservar junta a la biblioteca de Lletres (el fons modern, segons les normes del CRAI de la UB, prestable, i el fons antic preservat en zones tancades de la biblioteca). Calia també que s’identifiquessin de manera separada les dues biblioteques. I així s’ha fet: els trobareu al catàleg amb les notes Fons Juan Vernet i Donació Leonor Martínez. I els fons prestables sota el topogràfic únic  ‘A Vernet’.

Podríem agrupar els títols en tres grups temàtics molt específics: la història de la ciència i la tecnologia i els estudis àrabs i islàmics del fons Vernet, i la filologia, especialment la literatura, del Fons Martínez . De fet, comparativament, el fons en àrab en aquest segons cas és gairebé el 65 % del total de la donació. Com era d’esperar, una part important dels llibres cedits porten dedicatòries autògrafes dels seus autors.

Donem les gràcies a les filles dels Dr. Martínez i Vernet,  per haver fet possible aquesta incorporació, per la complicitat i molt especialment per la confiança dipositada en la nostra feina.

Per acabar, una altra cita a propòsit de Juan Vernet: “Su aspecto era tosco y huraño, pero era de las personas más cariñosas del mundo”, recordaba ayer su alumno aventajado, el doctor Julio Samsó, aún sorprendido hoy de la voracidad intelectual omnívora de su maestro. “No era un arabista hispano típico; lo tocaba todo: desde la vida del profeta Muhammad del que escribiría una biografía hasta la historia del Argelia del XIX”. Pero también fue un auténtico sabio de la evolución de la ciencia medieval y renacentista, rama de la que crearía, en la Universidad de Barcelona (UB), un equipo de grandes investigadores.”. Carles Geli. “Joan Vernet, un arabista total“. El País (28/07/2011).

Josep Turiel

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Biblioteques, Lingüística i llengües, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Les biblioteques dels arabistes Leonor Martínez i Juan Vernet a Lletres

1. Retroenllaç: Traduir el món àrab. Homenatge a Leonor Martínez | Bloc de Lletres