Mostra bibliogràfica: Fons de l’Institut del Pròxim Orient Antic (IPOA)

IPOATal i com us explicàvem fa poc en aquest apunt, estem en plena catalogació del Fons de l’Institut del Pròxim Orient Antic (IPOA), un fons únic en tot l’estat espanyol especialitzat en les cultures del Pròxim Orient Antic, especialment en les disciplines d’assiriologia i semitística. Tot aquest material pot ser consultat a l’actual ubicació de l’IPOA, al soterrani del Pati de Lletres.

Per apropar-vos i donar a conèixer aquest fons tan especial i valuós, exposem a les vitrines de la biblioteca una selecció d’exemplars que representen el contingut d’aquesta biblioteca altament especialitzada, disponible mitjançant el catàleg del CRAI de la UB.

Presentació de l’exposició, per Lluís Feliu:

L’Institut del Pròxim Orient Antic de la Universitat de Barcelona es va crear amb l’objectiu de promoure els estudis orientals en un sistema universitari que no oferia, ni ofereix encara avui en dia, pràcticament cap possibilitat d’aprofundir en el coneixement de la història, les cultures i les llengües de l’antiguitat preclàssica del Pròxim Orient.

L’Institut, com a ens universitari que és, ha tingut dues grans línies d’actuació, la recerca i la docència. En el primer àmbit cal destacar una activitat investigadora ininterrompuda durant els darrers vint-i-set anys. En aquest període l’Institut ha estat el centre principal de disset projectes de recerca finançats per l’Estat o la Generalitat i també de dos projectes amb finançament europeu. Per altra banda, la Generalitat ha reconegut la tasca del Grup de Recerca Consolidat de l’Institut tot atorgant-li finançament en vuit convocatòries. Tota aquesta activitat investigadora ha cristal·litzat en múltiples publicacions internacionals fruit de la recerca filològica, lingüística, històrica i arqueològica que ha produït més de 40 monografies i 450 articles publicats en revistes internacionals escrits en les principals llengües de la comunitat científica; també cal destacar la direcció científica de la revista Aula Orientalis (33 volums) i la col·lecció de monografies Aula Orientalis-Supplementa (30 volums). Com a reconeixement per la seva recerca i la seva producció científica, la Generalitat de Catalunya va atorgar el 2004 el Premi Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic a l’Institut del Pròxim Orient Antic de la Universitat de Barcelona.

L’Institut ha intentat, en la mesura que els plans d’estudi i l’estructura universitària actual ho han permès, la formació, mitjançant la docència, de nous investigadors que puguin cobrir les llacunes que la nostra universitat té en aquest camp d’estudi. Per això, el nostre Institut ha ofert ininterrompudament un Màster propi en Estudis Oriental des de 1989 i forma part del Màster oficial Cultures i Llengües de l’Antiguitat des de la seva creació (2007). Producte de tota aquesta activitat docent, ha estat la formació d’investigadors que avui en dia formen part de diverses institucions universitàries, com ara: Universitat de Barcelona; Universitat Autònoma de Barcelona; Universitat de Lleida; Consejo Superior de Investigaciones Científicas; Universidad Autónoma de Madrid; Universidad Castilla-La Mancha; Universidade da Coruña; Freie Universität Berlin; Universität Heidelberg; Philipps-Universität Marburg i Università di Roma “Sapienza”.

Tota aquesta activitat docent i investigadora ha requerit i alhora ha fet possible la creació d’una biblioteca altament especialitzada. La biblioteca de l’Institut del Pròxim Orient Antic actualment es compon de més 14.000 volums, tant de fons antic com de les últimes novetats bibliogràfiques. A partir d’ara, aquest ric fons formarà part també del catàleg de la biblioteca de la nostra Universitat.

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Lingüística i llengües i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.