Universo Cervantes ~ 1616 – 2016, nova exposició al CRAI Biblioteca de Lletres

Imatge blog

Us presentem l’exposició que el CRAI Biblioteca de Lletres i Biblioteca de Reserva hem preparat per commemorar els 400 anys de la mort de Miguel de Cervantes, començant amb aquesta descripció que l’autor va fer sobre sí mateix en el pròleg de Novelas ejemplares:

«Este que véis aquí, de rostro aguileño, de cabello castaño, frente lisa y desembarazada, de alegres ojos y de nariz corva, aunque bien proporcionada; las barbas de plata, que no ha veinte años que fueron de oro, los bigotes grandes, la boca pequeña, los dientes ni menudos ni crecidos, porque no tiene sino seis, y ésos mal acondicionados y peor puestos, porque no tienen correspondencia los unos con los otros; el cuerpo entre dos extremos, ni grande, ni pequeño, la color viva, antes blanca que morena; algo cargado de espaldas, y no muy ligero de pies. Éste digo que es el rostro del autor de La Galatea y de Don Quijote de la Mancha y del que hizo el Viaje del Parnaso, a imitación del de César Caporal Perusino, y otras obras que andan por ahí descarriadas, y, quizá, sin el nombre de su dueño

Universo Cervantes gira al voltant de la vida, l’obra i els estudis sobre Cervantes, i ofereix una visió global de la seva producció, dels temes que tractava i la seva repercussió en el temps. La mostra es complementa amb dues exposicions virtuals: una que fa referència al fons modern (Universo Cervantes 1616-2016 : 400 anys de la mort de Miguel de Cervantes), i una altra que il·lustra la part de fons antic del CRAI Biblioteca de Reserva, disponible aquí.

La part ubicada en les vitrines de l’entrada de la Biblioteca de Lletres ofereix 4 itineraris:

1. Miguel de Cervantes: fons documental que ens apropa a l’autor i que està vinculat amb la seva vida personal, les seves relacions, aventures, les biografies i els seus pensaments.
  1. Obres i traduccions: una visió general de la seva producció literària a partir d’una selecció d’obres de l’autor i les seves traduccions.
  1. El Quixot i Barcelona: en aquesta vitrina es fa especial homenatge als episodis del Quixot que transcorren a Barcelona i a aquesta obra en general.
  1. Cervantes a l’actualitat: selecció dels estudis sobre l’obra de Cervantes, els temes recurrents en la seva obra i que l’autor va tractar de forma innovadora i en profunditat. Alguns d’aquests temes són: l’amor, la llibertat, la religió, la dona, la justícia, la literatura, etc.

El fons antic s’ubicarà a les vitrines de la sala Pifarrer de Lletres i a la sala de consulta de la Biblioteca de Reserva. També es podrà gaudir d’una sèrie de gravats, de banderoles en color amb il·lustracions provinents de l’edició amb aquarel·les de Salvador Tusell a partir de les composicions de Gustave Doré, i d’una vitrina, ubicada a la primera sala, amb una varietat de materials que il·lustren la iconografia del Quixot.

Agraïm especialment la participació desinteressada de les professores Mar Cortés Timoner, María José Rodríguez Mosquera i de la Dra. Rosa Navarro Duran del Departament de Filologia Hispànica en la selecció dels materials a exposar, la confecció dels textos per l’exposició virtual, l’elecció dels elements de difusió i la seva participació en les activitats que es desenvoluparan paral·lelament a l’exposició.

Finalment, un cordial agraïment pel suport del Degà de la Facultat de Filologia, Dr. Adolfo Sotelo Vázquez, de la directora responsable del Departament de Filologia Hispànica, Dra. Maria Luisa Sotelo Vázquez, i el vicerector de Comunicació i Projecció, Dr. Pere J. Quetglas en la promoció i participació dels actes acadèmics vinculats a l’exposició i que tindran lloc a la Capella de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona.

Acabem amb un epitafi dedicat a l’autor per don Francisco de Urbina:

«INSIGNE Y CRISTIANO INGENIO DE NUESTROS TIEMPOS, A QUIÉN LLEVARON LOS TERCEROS DE SAN FRANCISCO A ENTERRAR CON LA CARA DESCUBIERTA, COMO A TERCERO QUE ERA.

Epitafio

Caminante, el peregrino
Cervantes aquí se encierra;
su cuerpo cubre la tierra,
no su nombre, que es divino.
En fin, hizo su camino;
pero su fama no es muerta,
ni sus obras, prenda cierta
de que pudo a la partida,
desde ésta a la eterna vida,
ir la cara descubierta.

De Don Francisco de Urbina a Miguel de Cervantes»

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Universo Cervantes ~ 1616 – 2016, nova exposició al CRAI Biblioteca de Lletres

1. gina ha dit:

Un treball excel·lent! Moltes gràcies a tothom qui ha col·laborat.

2. Retroenllaç: Exposició “Universo Cervantes: 1616-2016” als CRAI Biblioteques de Lletres i de Reserva | Blog CRAI Universitat de Barcelona

3. Retroenllaç: El Quixot il·lustrat per Teodoro Miciano | Bloc de Lletres

4. Retroenllaç: Vídeo de la conferència de Rosa Navarro: ‘Viaje al interior del Quijote: las lecturas de Cervantes’ | Bloc de Lletres