El CRAI Biblioteca de Lletres rep la biblioteca privada de Joan Solà

sola

Ja fa un dies que vam rebre la primera de les dues parts de la biblioteca del Dr. Joan Solà (1940-2010). Prèvia a aquesta fase, la Biblioteca de Catalunya va seleccionar i traslladar el seu arxiu personal.

Com podeu veure en les fotos que us adjuntem, gràcies al reportatge fet per l’Oriol Miralles per a la Biblioteca de Catalunya, es tracta del fons que el Dr. Solà tenia al despatx de casa seva, gairebé tot centrat en el seu àmbit de treball, la filologia catalana i especialment la lingüística.

La part arribada a la nostra biblioteca consta de gairebé 80 caixes que inclouen uns 4000 volums amb una acurada selecció d’obres filològiques, datades entre el segle XVII i principis del XX, a més de diversos materials d’arxiu que en aquest moments es troben en procés d’ordenació i per tant encara no són consultables. Els títols més antics (fins al 1820) ja formen part del fons del CRAI Biblioteca de Reserva.

El fons especial publicat entre 1821 i 1945 es conservarà a la secció central de la Biblioteca de Lletres, amb l’excepció d’alguns títols molt representatius (diccionaris, especialment) que s’incorporaran a la Secció de Romàniques, com la totalitat del fons modern, que ocuparà els prestatges de les sales de treball 1 a la 5. Tot el fons estarà a la vostra disposició, exceptuant-hi alguna part de la producció del Dr. Solà, que es desa al dipòsit com a garantia de preservació. Per cert, donat que una part important de la col·lecció porta anotacions manuscrites, estem fent constar en quins títols i a quines pàgines les podeu trobar. Aquests títols no podran sortir en préstec.

La col·lecció es pot identificar fàcilment a catàleg amb la paraula clau: Fons Joan Solà. Volem que tots els volums estiguin disponibles al més aviat possible, però cal recordar que la mida de la col·lecció és important i que de moment només s’està incorporant la primera part d’aquesta donació (una mica més de la meitat).

Deia en Joan Solà en el seu últim article d’opinió a l’Avui: “La pràctica de l’article setmanal m’ha proporcionat diversos beneficis clars: m’ha ensenyat a escriure i m’ha fet viure contínuament obert i alerta a la lingüística catalana i universal, a llegir i escoltar les opinions dels col·legues; però també m’ha impedit d’arrepapar-me en el sagrat clos de la lingüística pura o massa pragmàtica (els problemes gramaticals, els barbarismes, etc.), i he hagut d’estar atent a les vicissituds polítiques, socials i literàries del poble que parla la llengua de què m’ocupava”. La seva biblioteca n’és testimoni.

Agraïm des d’aquí el compromís, la disponibilitat i l’amistat de la família Solà (Adelaida, Laura i Nausica). Sense la seva bona disposició, la voluntat de convertir la biblioteca de Joan Solà en patrimoni de tothom no hauria estat de cap de les maneres possible. Gràcies, doncs. El CRAI Biblioteca de Lletres avui és un pèl més gran.

Acabem amb alguns enllaços d’interès: dades biogràfiques, el Premi Internacional de Recerca en Filologia Catalana que porta el seu nom, la biblioteca del seu poble, Bell-lloc d’Urgell, el recorda, amb unes inoblidables paraules al Parlament,  o la bibliografia que sobre la seva obra publicà Xavier Aladid.

CRAI Biblioteca de Lletres - Universitat de Barcelona Gran Via de les Corts Catalanes, 585. 08007 Barcelona http://crai.ub.edu/
Aquesta entrada s'ha publicat en Biblioteques, Lingüística i llengües i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El CRAI Biblioteca de Lletres rep la biblioteca privada de Joan Solà

1. Retroenllaç: Novetats bibliogràfiques (desembre 2016) | Bloc de Lletres