L’Institut Cambó fa donació de la biblioteca històrica de la Bernat Metge a la Universitat de Barcelona

Francesc Guardans, Vicepresident Executiu de la Fundació Institut Cambó, ens presenta els antecedents de la biblioteca històrica de la Col·lecció Bernat Metge, un fons que passarà a formar part del nostre fons ben aviat:

Des de la seva creació, el 1922, la Col·lecció dels Clàssics Grecs i Llatins de la Fundació Bernat Metge va ser més que un projecte editorial. El manifest fundacional del primer director, Joan Estelrich, no només cridava a enriquir la llengua i la literatura catalanes amb la traducció d’obres gregues i llatines, sinó també a recuperar els valors de l’humanisme per fer una societat més culta i més conscient.

Ara bé, aquest projecte tan ambiciós va néixer en un moment en què la Universitat de Barcelona encara no tenia una llarga tradició d’estudis clàssics, i on la docència de la llengua i la literatura gregues tenien una presència mínima. Per això la Bernat Metge es va proposar fer tasques supletòries de formació, que es van concretar sobretot en la creació d’una càtedra de grec per a Carles Riba.

Tot allò no era possible sense una bona biblioteca. Des del començament es van anar adquirint volums de filologia clàssica que permetessin treballar en condicions als traductors i que fossin útils per a les classes de la càtedra de grec. Es tractava d’edicions, comentaris, estudis, diccionaris, enciclopèdies. En poques dècades es va crear la biblioteca de filologia clàssica més completa de Barcelona.

La biblioteca inclou peces de gran valor bibliogràfic com ara una edició de Columel·la del 1548 i el comentari d’Andrea Palladio sobre Juli Cèsar publicat a Vènecia el 1619, i arriba fins a les obres dels filòlegs clàssics més importants dels segles XIX i XX, com Hermann Diels, Wilamowitz-Moellendorf, August Nauck, R. C. Jebb, H. W. Smyth i Paul Mazon.

Ara aquest conjunt, que havia nascut per suplir les mancances de la universitat de l’època, s’incorpora feliçment a la Universitat de Barcelona, que avui disposa d’estudis de filologia clàssics consolidats i d’una rica biblioteca dedicada a aquest camp d’estudi.

Francesc Guardans i Cambó
Vicepresident Executiu
Fundació Institut Cambó

Aquesta entrada s'ha publicat en Avisos de la biblioteca, Biblioteques, Lingüística i llengües, Literatura i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.