Donació de part de la biblioteca personal de Jesús Tuson

El CRAI Biblioteca de Lletres ha rebut en donació una bona part de la biblioteca privada del professor i lingüista Jesús Tuson. Es tracta d’un fons essencialment modern i útil que complementa i millora el fons existent a la biblioteca. Els títols cobreixen tres àmbits ben clars: la lingüística, la història del llibre i l’edició i la història de l’escriptura. Ja es poden consultar els primers títols incorporats a catàleg.

Jesús Tuson (València, 1939 – Barcelona, 5 d’agost de 2017), catedràtic de filologia i fundador del Departament de Lingüística de la Universitat de Barcelona, es va caracteritzar per defensar la pluralitat lingüística i la dignitat i la igualtat de les llengües.

Diu Sílvia Marimón a la necrològica que va publicar al Diari Ara:

«Defensava la llibertat i el dret de dir el nostre propi discurs i de dir el món. Catedràtic de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona fins el 2008, durant quatre dècades va obrir els ulls a milers d’alumnes amb assignatures com història de la lingüística, semàntica, lingüística i poètica i la teoria de la història de l’escriptura. Els alumnes el van acomiadar amb una llarga ovació i, l’últim dia de classe, va tornar a destacar la importància de la diversitat: “El llenguatge és una possessió humana; és allò que ens distingeix de les rates i dels ximpanzés; els ‘per què?’ existeixen al cervell lingüístic de la gent, enlloc més; les llengües no s’han de perdre”, va dir.

A Tuson l’apassionava la lingüística i aquest entusiasme el sabia transmetre tant als llibres com a les classes. Era pacient i generós amb els seus coneixements. “Era un seductor”, diu el lingüista Jordi Ginebra. “Va ser un gran escriptor i un gran divulgador que va fer grans aportacions sobre la història de la lingüística. Fa trenta anys va ser pioner en defensar les llengües minoritàries i a dir que totes tenen la mateixa dignitat”, afegeix. Ginebra defensa la professionalitat i el “compromís ètic” de Tuson: “Defensava que la llengua era un mitjà de comunicació, al marge de les convencions.”»

Cercabib es poden trobar nombroses obres seves. Entre els manuals de lingüística i llibres d’assaig sobre el llenguatge i la comunicació més prestats hi trobem: El luxe del llenguatgeMal de llengües, Una imatge no val més que mil paraulesAixò és (i no és) allò i Quinze lliçons sobre el llenguatge (i algunes sortides de to).

La col·lecció es podrà identificar fàcilment a catàleg amb la paraula clau: Fons Jesús Tuson.

Finalment, volem agrair molt especialment a Mila Segarra que hagi volgut que aquest fons estigui disponible al servei de tothom.

Aquesta entrada s'ha publicat en Avisos de la biblioteca, Biblioteques, Lingüística i llengües i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )