Els programes docents de les assignatures, un valor a l’alça

Els plans docents de les assignatures contenen informació valuosa que va més enllà del seu primer objectiu d’informar els estudiants sobre recomanacions, competències, objectius, estructura, avaluació i bibliografia. El valor afegit de la informació que conté es pot desplegar en àmbits diversos, per exemple, per fer estudis comparatius entre institucions o al voltant de la història intel·lectual i de l’educació.

Un gran exemple del potencial d’aquest tipus de documents el trobem en l’Open Syllabus Project, una plataforma que conté una gran base de dades amb més d’un milió de programes de cursos universitaris en línia, amb la previsió que en la propera versió pujarà a 6 milions d’unes 6000 institucions d’arreu del món. La plataforma facilita unes mètriques amb rànquings de les obres referenciades en els programes que són recollides per agregadors de mètriques alternatives com Altmetric.com. Amb la seva eina de cerca es poden veure quines són les obres més citades a partir del seu contingut, amb diferents opcions per filtrar els resultats.

Ja a un nivell més individual, entre el professorat d’algunes comunitats acadèmiques està prou estesa la pràctica de compartir els programes de les seves assignatures en repositoris temàtics, com per exemple els que podem trobar a la Syllabus Collection de l’Humanities Commons. Es tracta d’una bona pràctica d’intercanvi de coneixements i una manera de fer valer la tasca docent i d’investigació del personal docent.

A nivell més local, el Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona manté una col·lecció, Històrica UB, amb anuaris, memòries i guies d’assignatures que formen part de la història d’aquesta casa. Recordem, respecte a aquest fons, una investigació basada en l’estudi dels programes de la Universitat de Barcelona, a càrrec del professor Marcelino Jiménez León: «Un capítulo recuperado en la historia de la Universidad de Barcelona: el programa de cursos para el año 1936-1937». Lengua, literatura y educación en la España del siglo XX, editat per Neus Vila Rubio, Peter Lang, 2012, p. 249-58.

Aquesta entrada s'ha publicat en Bases de dades, Lingüística i llengües, Literatura, Recursos web i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )