Exposicició: “Los Libros de Suertes”

Us presentem aquesta exposició dedicada a “Los Libros de Suertes” com a part de les activitats que realitza el CRAI Biblioteca de Lletres per Sant Jordi, juntament amb el concurs ¿Has leído el Quijote? organitzat pel Departament de Filologia Hispànica, Teoria de la Literatura i Comunicació de la Facultat de Filologia de la UB.

Però, què son els llibres de sorts o de fortuna? Són llibres d’entreteniment de cort amb els quals jugaven els cortesans, per fer consultes sobre algun aspecte concret del futur, seguint les instruccions i acceptant les limitacions pel que fa al tipus de preguntes que s’hi podien fer, que variaven segons la versió.

Entre els primers d’aquests tipus d’obres tenim la de Lorenzo Spirito, Libro del juego de las suertes, que crearà una tradició de llibres de sorts i la derivació en diferents versions amb possibilitats i formats diversos:

El Libro de las suertes es un divertido juego cortesano del siglo XVI, aunque fue creado a fines del XV, en 1482, por el perugino Lorenzo Spirito. Jugando a averiguar el futuro, se puede llegar a saber si la persona amada va a corresponder con el engaño o la fidelidad, si la fortuna está a punto de regalar riquezas o si se conseguirá lo que tanto se desea. [Los Libros de Suertes – exposició virtual]

L’exposició, que es troba a les vitrines interiors de la biblioteca, segueix aquest itinerari:

1. Edició italiana i edició valenciana del llibre. Una introducció al concepte de sort, fortuna i endevinació.
  2. Una introducció a l’interès per l’endevinació i els jocs d’atzar al món.
  3. Diferents versions del Libro de las suertes i bibliografia sobre el tema.
  4. El Libro de las suertes en la literatura i el procés inquisitorial: el registre dels llibres prohibits.
  5. El tarot de Don Quijote de Yolanda Ramírez Michel inspirat en l’obra de Miguel de Cervantes i dissenyat seguint l’estructura dels arcans majors del Tarot de Marsella pel que fa a la representació de les cartes. És un joc també de preguntes que el participant pot fer sobre un aspecte concret del seu futur. Us deixem el vídeo de la conferència de presentació del tarot:

La mostra estarà disponible fins al 16 de maig, el mateix dia en que se celebrarà el concurs ¿Has leído el Quijote? i la conferència de Rosa Navarro Durán: “Un juego prohibido: los Libros de suertes ¿Quiere usted jugar?” (10:30 a l’aula Capella de la Facultat de Filologia). Us convidem a assistir-hi!

Volem agrair la col·laboració desinteressada i la total disponibilitat de Rosa Navarro en la confecció dels textos de l’exposició virtual i en tots els aclariments que ens ha fet per tal de poder il·lustrar amb claredat la singularitat d’aquest tipus de materials. Agraïm també a Yolanda Ramírez Michel la seva col·laboració i el donatiu de la seva obra al CRAI Biblioteca de Lletres. Les dues han estat una font d’inspiració per aquesta exposició.

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.