Eines per aconseguir publicacions en accés obert

Durant els darrers anys s’han multiplicat els documents que es troben disponibles en accés obert i noves eines per a descobrir-los. Però sovint ens trobem directament amb publicacions que es troben darrera d’un mur de pagament (el que s’anomena paywall en anglès) que no ens permet accedir-hi si no és prèvia identificació com a membre d’una institució i amb una subscripció vigent (vegeu les instruccions per accedir als recursos electrònics subscrits per la Universitat de Barcelona i instal·leu-vos el botó SIRE Recursos-e).

Per superar aquesta barrera de pagament, existeixen un bon grapat d’eines que ens ajuden a localitzar versions dels documents en accés obert. Algunes d’aquestes eines ja es troben integrades en algunes bases de dades, però la majoria disposen d’un connector (plug-in) que s’instal·la al navegador i que ens pot informar al moment sobre la disponibilitat o no d’una versió en accés obert de l’article al qual estem intentant accedir. A continuació us en presentem algunes de les més conegudes.

Eines per localitzar versions legals de publicacions en accés obert:

Unpaywall

Una extensió pel navegador que busca si l’article que tenim visible a la pantalla es troba en accés obert. Podeu veure el seu funcionament en aquest vídeo:

Open Access Button

Es pot fer servir tant des del lloc web com instal·lant l’extensió pel navegador. Si el sistema no el troba disponible, ens ofereix la possibilitat d’activar una sol·licitud que contacta amb els autors i els hi dona indicacions sobre les possibilitats de posar-lo en accés obert.

Eines per localitzar publicacions disponibles en accés obert o mitjançant la subscripció institucional:

Botó de Google Acadèmic

Aquest complement instal·la un botó al navegador que activa la cerca de documents a Google Acadèmic mitjançant una finestra que s’obre al navegador, sense necessitat d’abandonar la pàgina on estiguem en aquell moment. Des de la finestra del botó, ens permet citar ràpidament amb els principals estils de citació, clicant a sobre l’icona de les cometes, a la dreta de cada referència.

Com podeu veure, Google Scholar marca amb un enllaç el contingut de text complet que troba accessible i també pot mostrar l’enllaç per localitzar les publicacions disponibles mitjançant la identificació de la Universitat de Barcelona (UB. Consultat’l). Per tal que ens aparegui l’enllaç de la nostra institució, hem d’activar-ho des de l’apartat “enllaços de la biblioteca” de la configuració de Google Acadèmic.

Kopernio:

Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos web, Referència i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Eines per aconseguir publicacions en accés obert

1. Retroenllaç: Eines per aconseguir publicacions en accés obert — Bloc de Lletres | Blog de la Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica

2. Retroenllaç: Eines per aconseguir publicacions en accés obert — Bloc de Lletres | Blog del CRAI Biblioteca de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació