L’edifici històric de la Universitat de Barcelona a la literatura

Gràcies a la col·laboració de dues lectores hem incorporat dos nous fragments literaris al recull L’edifici històric de la Universitat de Barcelona a la literatura. En el primer, Eva Baltasar situa una escena de Permagel al pati de Lletres i, en el segon, l’historiador Joan B. Culla evoca a les seves memòries els anys d’estudiant a l’edifici històric.

Si coneixeu altres referències literàries a l’edifici històric podeu escriure a crailletres@ub.edu.

Baltasar, Eva. Permagel. Barcelona: Club Editor, 2018.

«La vaig conèixer a la universitat, al claustre de la facultat de filologia. Havia entrat a llegir-hi una estona perquè era l’únic lloc tranquil, reclòs i gratuït que hi havia prop de casa. Ella havia anat a penjar-hi uns cartells de propaganda d’una exposició fotogràfica on mostrava el millor de la seva obra fins a aquell moment, en què tot just s’acabava de comprar una càmera professional. Però el tenia, tenia el geni per extreure bellesa del món fins i tot amb una càmera de pallasso.» (p. 153)

Culla, Joan B. La història viscuda: memòries. Barcelona: Pòrtic, 2019.

«La rentrée acadèmica d’aquell any 1972 va quedar marcada per un canvi d’escenari molt positiu: per fi se’ns aixecava la pena de desterrament a les llunyanies de Pedralbes, i podíem rebre les classes i fer tota la vida universitària a l’històric edifici de la Gran Via que havia ideat Elies Rogent a la segona meitat del segle XIX. Potser no hi guanyàrem en confort ni en espai, però sí en ubicació. Jo tenia la vella universitat a sis parades de metro des de casa i, en les hores buides o bé en les cada cop més freqüents jornades de vaga o tancament de la facultat, podies anar-te’n en un moment a treballar a la Casa de l’Ardiaca o a la Biblioteca de Catalunya, o bé, a fer una orxata i una bona tertúlia a Can Fillol o a la Valenciana…

I després hi havia el genius loci: el vell casalot vuitcentista posseïa un encant, una aura, una atmosfera que t’enganxava. Era com un gran castell medieval del qual anaves descobrint i fent teus a poc a poc els racons, des del bar del soterrani —sense llum natural, i ple de fum— fins als habitatges que encara hi tenien els bidells, mig amagats al terrat. Sense oblidar la biblioteca general, i el rònec però familiar seminari d’Història, i les aules, auletes, despatxos i despatxets que aprofitaven cada metre quadrat per absorbir un alumnat i un professorat molt més nombrosos d’allò que havia imaginat l’arquitecte. Per haver-hi de tot, fins i tot hi havia un espai, una estança de pas situada a l’esquerra del gran vestíbul central, reservat per als grisos, que hi tenien sempre un petit contingent de vuit o deu números, a punt per desembeinar les porres i demanar reforços en cas necessari.

Els espais nobles de la casa -el Rectorat amb la seva doble i majestuosa escalinata, el Paranimf, l’Aula Magna- els freqüentàvem poc, no va ser fins el curs 1974-75 que vàrem començar a fer-los nostres. En canvi, l’epicentre de la vida a la facultat era el mític pati de Lletres: allà s’exhibien els cartells subversius, i es llançaven les octavetes, però sobretot allò era l’àgora, la plaça major, on s’aglomerava la gent que entrava o sortia de classe, on qui arribava del carrer copsava l’ambient del dia, on en les estones tranquil·les hom podia conversar sobre temes acadèmics o polítics, asseguts als bancs o, a la manera dels peripatètics, donant voltes pel «claustre», durant hores i hores.» (p. 102-103)

Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.