Exposició: La Taula Periòdica: una icona científica, social i cultural

Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics

El CRAI de la Universitat de Barcelona contribueix a la celebració de l’Any Internacional de la Taula Periòdica amb una exposició dedicada a la taula periòdica i al seu valor iconogràfic més enllà del seu valor científic. En aquest sentit, l’exposició al CRAI Biblioteca de Lletres exhibeix una gran varietat de materials (llibres, música, objectes, taules, jocs, cartells, etc.) que demostren, en certa manera, l’impacte de la taula periòdica com a icona cultural i d’informació. Els materials procedeixen dels fons personals de Santiago Álvarez i Claudi Mans i de diferents biblioteques del CRAI: Belles Arts, Campus de Bellvitge, Biologia, Campus Mundet, Filosofia Geografia i Història, Física i Química, Lletres, Pavelló de la República i  Biblioteca de Reserva.

El recorregut de l’exposició comença a l’interior de la Biblioteca de Lletres, on hi trobem quatre taules dedicades als orígens de la taula periòdica: els precursors, els contemporanis i competidors, el descobriment dels elements, la figura de Mendeléiev i el sistema periòdic després de Mendeléiev. La resta d’expositors i la vitrina vertical mostren la taula periòdica com a icona cultural, representada en una gran varietat d’objectes (jocs, draps de cuina, rellotges, tasses, ventalls, corbates, etc.).

L’exposició continua a les vitrines de l’entrada de la biblioteca, on es pot seguir l’evolució de la taula periòdica seguint aquest ordre:

• Consolidació i evolució de la taula periòdica
  • Llibres sobre els sistema periòdic
  • Els elements químics
  • Monografies sobre els elements
  • Elements de novel·la i teatre
  • La taula com a icona
  • Elements poètics

A les quatre vitrines i a la sala de referència podeu veure exemples de diferents taules periòdiques: algunes dedicades als elements i d’altres dedicades a altres temàtiques: disseny, ciència, fotografia, ortografia, tipografia, etc.

Tant aquesta exposició, que s’inaugura avui, 15 d’octubre, com la conferència que tindrà lloc a l’Aula Magna de l’Edifici Històric, formen part de la programació d’activitats que la Facultat de Química organitza al llarg de l’any 2019 per celebrar aquesta efemèride.

La mostra està organitzada conjuntament entre la Facultat de Química i el CRAI Biblioteca de Lletres, amb la col·laboració del Vicerectorat d’Arts, Cultura i Patrimoni i estarà disponible fins el 21 de novembre.

Inauguració: 15 d’octubre, 18:15 h, Aula Magna de l’Edifici Històric.

Programa:

18:15   Obertura de portes de l’Aula Magna i projecció de fragments de pel·lícules.

18:30   Conferència: «Coberta de pols i guix: la història d’una vella taula periòdica», a càrrec de M. Pilar Gil, doctora per la Universitat de Barcelona i escriptora .

19:30   Inauguració de l’exposició sobre taules periòdiques del CRAI Biblioteca de Lletres, a càrrec del vicerector d’Arts, Cultura i Patrimoni, Dr. Salvador García Fortes.

En acabar se servirà una copa de cava i el públic podrà anar a veure l’exposició lliurement.

Us recordem que també teniu disponible la mostra Històries ocultes dels elements, que es pot visitar al CRAI Biblioteca Física i Química fins al 20 de desembre de 2019, per continuar celebrant aquest 150è aniversari de la taula periòdica.

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Notícies culturals i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Exposició: La Taula Periòdica: una icona científica, social i cultural

1. Retroenllaç: La taula periòdica i la literatura | Bloc de Lletres

2. Retroenllaç: El CRAI a la 24a Setmana de la Ciència | Blog CRAI Universitat de Barcelona