Simposi Barcelona, cruïlla de circuits perifèrics de literatures

Els propers divendres 18 i dissabte 19 de setembre se celebrarà el Simposi Barcelona,
cruïlla de circuits perifèrics de literatures. Onze investigadors tractaran un fenomen
excepcional que va tenir lloc en acabar la Primera Guerra Mundial.

Les revistes culturals a l’Europa d’entreguerres van desenvolupar una tasca sense precedents de difusió de literatures estrangeres, en un esforç multilateral per la visibilització de la diversitat europea. Les literatures sense estat, en situació de frontera o precarietat institucional van reivindicar-se a través de circuits perifèrics possibilitats per les revistes. No buscaven el reconeixement dels grans centres culturals sinó el de les cultures en situació similar.

Tot plegat va contribuir a la creació de xarxes de cooperació intel·lectuals, basades en la
circulació multilateral i descentrada de literatures com la irlandesa, la belga, la txeca,
l’hongaresa, l’armènia, la txetxena o la romanesa, i que a Catalunya va trobar fortes
sinèrgies amb l’iberisme cultural i la connexió amb les literatures gallega i portuguesa.

Per tot plegat, la recuperació d’aquests circuits mostra, per una banda, com en el cor de les
literatures nacionals s’hi troba l’impuls i l’exemple de literatures estrangeres, i no sempre
només el de les grans nacions històriques europees; i per altra, que aquests circuits tracen
un mapa alternatiu d’Europa, constituït per l’articulació d’espais de revistes i xarxes urbanes.

Contra els relats hegemònics i reduccionistes, les revistes dels anys vint i trenta mostren
que la cultura europea dels anys vint i trenta estava composada d’una multitud de literatures perifèriques d’enorme qualitat que permetien la projecció d’una idea d’Europa múltiple i diversa.

Bernat Padró Nieto

Dies: 18 i 19 de setembre
Horari: matí
Seu del dia 18: Aula Joan Maragall de la Facultat de Filologia i Comunicació
Seu del dia 19: Vil·la Joana, Museu d’Història de Barcelona

El Simposi és presencial. Per limitacions en l’aforament, és imprescindible reservar a
tomasmeinhardt@gmail.com

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.