La gestió de les dades de recerca en l’àmbit lingüístic

En qualsevol procés d’investigació és crucial fer una bona gestió de les dades de recerca i facilitar la verificació i reproductibilitat dels resultats. El CRAI de la Universitat de Barcelona disposa d’una pàgina de suport i assessorament en la gestió de les dades de recerca on hi trobareu eines i informació sobre aquest tema.

Sobre la gestió de dades, però centrat en la recerca lingüística, s’ha publicat recentment en accés obert el manual: The Open Handbook of Linguistic Data Management. A guide to principles and methods for the management, archiving, sharing, and citing of linguistic research data, especially digital data (MIT Press, 2022).

Es tracta d’una obra dirigida a un públic extens i no limitat a investigadors experts. Els capítols de la primera part del llibre (Conceptual Foundations, Principles, and Implementation of Data Management in Linguistics) estan dedicats a temes candents al voltant de les dades i la seva gestió: reproductibilitat, ètica, planificació, aspectes legals i d’autoria, preservació, citació, mètriques… La segona part presenta nombrosos casos d’ús d’aplicacions de la gestió de les dades de recerca (Data Management Use Cases).

L’obra es complementa amb un portal d’autoaprenentatge basat en els continguts del llibre: linguisticdatamanagement.org

Aquesta entrada s'ha publicat en Lingüística i llengües, Llibres electrònics, Recursos electrònics, Recursos web, Referència i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.