Namsor app: una eina d’anàlisi i classificació de noms per gènere

Aprofitem la celebració del #8M, Dia Internacional de les Dones, per presentar-vos una eina que serveix per analitzar i extreure el gènere probable dels noms de persones d’un conjunt de dades: Namsor, name checker for gender, origin and ethnicity classification. Aquesta eina pot resultar útil de moltes maneres, també per analitzar el grau de representació de les dones en diferents entorns.

En l’exemple següent hem fet servir la funcionalitat d’analitzar el gènere dels noms per quantificar fins a quin punt les autores estarien representades en els registres marcats al catàleg com a bibliografia recomanada dels plans docents de Filologia i Comunicació (cursos 2020-21 i 2021-22), extraient el gènere probable dels noms.

Limitacions de l’estudi:

A banda de les limitacions pròpies de l’aplicació amb possibles errors d’assignació de gènere que no hàgim pogut detectar (cal dir que l’aplicació Namsor no pot distingir els autors de gènere no binari), respecte al conjunt de dades analitzat, aquest només representa la bibliografia recomanada que es marca seguint la normativa actual acordada (en general es recomana que no excedeixi els 10 títols per cada assignatura). El llistat tampoc recupera la totalitat dels autors en el cas d’obres amb autoria múltiple i no es tenen en compte els autors amb el nom en forma d’inicial no identificats o les obres sense autor personal.

El resultat segons l’anàlisi de 2.638 registres bibliogràfics és el següent: el 21% de noms estarien classificats com a gènere femení (550) i el 79% com a masculí (2.088).

El compte gratuït de Namsor ofereix 5.000 crèdits mensuals (1.000 crèdits analitzen 1.000 noms) que es poden gastar amb les diferents eines disponibles: la pàgina de demostració, el processador de fitxers CVS o Excel, les eines CLI (Command Line Interface) o l’API (Application Programming Interface).

Aquesta entrada s'ha publicat en Recursos electrònics, Recursos web, Referència i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Namsor app: una eina d’anàlisi i classificació de noms per gènere

1. Retroenllaç: Barcelona University ‘Bloc de Lletres’ celebrates International Women’s Day #genderdatarevolution – NamSor Blog