Celebrem el 60è aniversari de l’acabament del ‘Diccionari català-valencià-balear’

El Diccionari-català-valencià-balear (DCVB) és un inventari del lèxic català antic i modern, dialectal, literari, especialitzat i col·loquial, que integra, al seu torn, locucions, refranys, topònims i antropònims. Incorpora també la pronunciació de les variants geogràfiques, llistes de sinònims i derivats, l’etimologia dels mots i nombrosos exemples de la seva presència i ús en els registres documentals més antics. I, adoptant els plantejaments del moviment filològic Wörter und Sachen, inclou informació folklòrica, etnogràfica i un conjunt d’il·lustracions que documenten el significat de determinades paraules.

Enguany, que es commemora el seixantè aniversari de l’acabament del Diccionari-català-valencià-balear i el cent seixantè aniversari del naixement d’Antoni M. Alcover, el seu iniciador, s’exposen una sèrie de documents que donen compte de la trajectòria d’aquest important compendi lexicogràfic. A més d’algunes de les fonts escrites que es van despullar, s’ofereix una mostra dels quaderns de camp, que recollien la llengua viva de tots els territoris de parla catalana, i de les cèdules que van servir per redactar el diccionari. A més, s’exposa una selecció d’obres dels seus autors, Antoni M. Alcover i Francesc de B. Moll, com també altres treballs que es fonamenten en el DCVB.

Breu cronologia de la redacció del DCVB

1901-1926: Recollida i preparació dels materials.

1926-1930: publicació del primer volum

1931-1935: publicació del segon volum

1935-1937: publicació de 416 pàgines del tom tercer

1938-1949: interrupció de la publicació, però se’n continua la redacció

1949-1950: publicació del tercer volum

Juliol 1950-gener 1952: publicació del quart volum

Gener 1952-juny 1953: publicació del cinquè volum

Juliol 1953-1954: publicació del sisè volum

1955-1956: publicació del setè volum

1957-1958: publicació del vuitè volum

1958-1959: publicació del novè volum

1960-1962: publicació del desè volum

Maria Pilar Perea – Universitat de Barcelona

Exposició: El 60è aniversari de l’acabament del Diccionari català-valencià-balear

Dates: 29 de març – 22 d’abril

Lloc: CRAI Biblioteca de Lletres

ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES

Visites guiades: Es faran dues visites a la mostra, a càrrec de la catedràtica de dialectologia i història de la llengua catalana, Maria Pilar Perea. No cal inscripció prèvia:

Conferència: El dia 5 de maig de 2022, en el marc de l’activitat ‘Els Dijous de Filologia i Comunicació, la Maria Pilar Perea presentarà la ponència «Les excursions filològiques i el ‘Diccionari català-valencià-balear’».

ENLLAÇOS D’INTERÈS

• Projecte DCVB2.0+: “[…] es proposa d’explotar el potencial del Diccionari català-valencià- balear (DCVB), d’Antoni M. Alcover i de Francesc de B. Moll, una obra de referència de les lexicografies catalana i romànica, aplicant-hi els recursos informàtics actuals.”
  • Comptes de Twitter:

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Exposicions, Lingüística i llengües i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.