Entre Fullets: mostra bibliogràfica sobre les arts escèniques

Cartell de la Mostra "Entre Fullets"
“”

No és el primer cop que escollim el teatre com a motiu d’una mostra o d’una celebració. Ja ho vam fer al Sant Jordi de l’any 2013 o per festejar la col·lecció digital de Fullets de Teatre de la Biblioteca de Lletres.

Ara us presentem una petita selecció de fons d’arts escèniques que conservem a la biblioteca. L’hem organitzat al ritme que ens ha marcat una col·lecció privada de programes de mà que ens han prestat i que ben segur que portarà bons records a més d’una persona.

Però, què són els programes de mà? Segons Patrice Pavis, al seu Diccionario de teatro (Paidós, 1998):

(…) A partir del siglo XVI se inició la costumbre de repartir hojas volantes para informar de una función. Los folletones propiamente dichos, dados o vendidos (…) datan del XIX. Fundamentalmente, el programa está destinado a informar al público del nombre de los actores, director, a veces con un resumen de la acción (…).

El Vocabulari de les Arts Escèniques defineix així els programes de mà: Programa que sol repartir-se, imprès en un fullet, a l’entrada del teatre, que inclou informació sobre l’obra.

Hem organitzat el fons de programes de mà en 4 blocs:

1. Companyies teatrals: des de Dagoll Dagoll al Lliure o la Compañia del Centro Dramático Nacional.

2. Teatres com a espai: els que ja no hi són, com ara el Capsa, la Cúpula Venus o el Barcelona i els que encara ens acompanyen, com el Romea, el Fortuny o el Teatreneu.

3. Obres: una selecció de textos, molts dels quals estan en la memòria dels amants del teatre, com la Bella Helena, més d’una Antígona, més d’un Hamlet, d’un Manelic o d’un Tirano Banderas.

4. Dramaturgs: com ara Espriu, Strindberg, Lorca, Shaw, Pinter, Ionesco o Lope.

5. A la sala d’entrada teniu una selecció de fullets o programes de mà de finals del s. XIX i inicis del XX, en molts casos amb el text de l’obra, especialment els llibrets d’òperes i sarsueles.

Podeu visitar la mostra de l’1 de setembre al 26 d’octubre.

Us hi esperem!

Enllaços:

Podeu trobar reproduccions i informació ampliada sobre programes de mà a Escena digital.

Altres col·leccions de programes de mà que podeu consultar en línia són:

Programes de mà de la Biblioteca de Catalunya.

Programes de mà del Centro de Documentación Teatral de Madrid.

Finalment, us recordem de la col·lecció digital Fullets de Teatre de la Biblioteca de Lletres la podeu consultar a la Memòria Digital de Catalunya.

Aquesta entrada s'ha publicat en Activitats culturals, Exposicions, Literatura i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.